Odpowiedzialność pracodawcy za zakażenia COVID-19 w firmie 

Nowym obowiązkiem pracodawcy jest aktywne przeciwdziałanie rozprzestrzenianiu się choroby COVID-19 na terenie zakładu pracy. Poznaj odpowiedzi naszego eksperta na 9 pytań pracodawców, które dotyczą ich codziennych problemów w dobie pandemii. Sprawdź, czego możesz wymagać od pracowników, a czego pracownicy mogą wymagać od Ciebie. Uzyskaj także pewność, że właściwie rozliczasz świadczenia za czas kwarantanny.

Jak naliczać wpłaty na PPK za zleceniobiorców – 4 przykłady rozliczeniowe

Oszczędzanie w ramach PPK nie ogranicza się jedynie do pracowników w pojęciu Kodeksu pracy, ale także innych osób zatrudnionych, o ile są z danego tytułu ubezpieczeni obowiązkowo. Uczestnikami PPK mogą stać się więc m.in. osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenia. Jak prawidłowo naliczać wpłaty na PPK w przypadku tych osób?

Praca zdalna w okresie izolacji domowej – będzie rozstrzygnięcie

Czy pracownik, który otrzymał pozytywny wynik testu na obecność koronawirusa, lecz przechodzi chorobę bezobjawowo, może wykonywać pracę zdalną? Dylematy pracodawców i wątpliwości wielu ekspertów w tym zakresie rozstrzygnie zmiana przepisów.

Poradnik – jak przygotować się do brexitu

Ministerstwo rozwoju, pracy i technologii przygotowało poradnik w sprawie brexitu. Znalazły się w nim zalecenia dla przedsiębiorców i kierowców dotyczące kontroli celnych, ubezpieczeń i praw jazdy.

Komu można dać dostęp do danych z akt osobowych i dokumentacji pracownika

Pytanie: Komu możemy udostępniać akta osobowe pracowników, a zwłaszcza jakie dokumenty HR może pokazywać np. bezpośredniemu przełożonemu czy bhp-owcowi? Czy można im udostępnić wszystkie dokumenty z akt i innej dokumentacji pracowniczej, czy tylko niektóre?

Jakie obowiązki ma pracodawca po śmierci pracownika

Pytanie: Jak ma postąpić pracodawca po śmierci pracownika. Wynagrodzenie wypłacane jest na koniec miesiąca, pracownik był zatrudniony w ramach umowy o pracę − pełny etat. Jednocześnie pobierał emeryturę. Zmarł 20 października 2020 r. Jak wyliczyć wysokość wynagrodzenia, ekwiwalent za urlop? Komu należy wypłacić te należności i na jakiej podstawie? Czy przysługuje odprawa pośmiertna, jeżeli pracownik jest emerytem i otrzymał odprawę emerytalną?

Grudzień 2020

Odpowiedzialność pracodawcy za zakażenia COVID-19 w firmie 

Nowym obowiązkiem pracodawcy jest aktywne przeciwdziałanie rozprzestrzenianiu się choroby COVID-19 na terenie zakładu pracy. Poznaj odpowiedzi naszego eksperta na 9 pytań pracodawców, które dotyczą ich codziennych problemów w dobie pandemii. Sprawdź, czego możesz wymagać od pracowników, a czego pracownicy mogą wymagać od Ciebie. Uzyskaj także pewność, że właściwie rozliczasz świadczenia za czas kwarantanny.

Jak naliczać wpłaty na PPK za zleceniobiorców – 4 przykłady rozliczeniowe

Oszczędzanie w ramach PPK nie ogranicza się jedynie do pracowników w pojęciu Kodeksu pracy, ale także innych osób zatrudnionych, o ile są z danego tytułu ubezpieczeni obowiązkowo. Uczestnikami PPK mogą stać się więc m.in. osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenia. Jak prawidłowo naliczać wpłaty na PPK w przypadku tych osób?

Listopad 2020

ZFŚS w czasie epidemii

 Panujący obecnie stan epidemii wpływa również na przyznawanie i rozliczanie świadczeń z ZFŚS. Czy jeśli pracodawca zmieni rodzaj przyznawanych świadczeń, musi zawrzeć odpowiednie zapisy także w regulaminie ZFŚS? Czy zwolnieniem od podatku można objąć zapomogi udzielone z powodu długotrwałej choroby w związku z COVID-19? Czy świadczenia z ZFŚS podlegają zajęciu przez komornika? Sprawdź wyjaśnienia specjalisty.

Profesor SGH: noblowska teoria aukcji zminimalizuje ryzyko wystąpienia zmów cenowych

Mechanizmy opracowane przez laureatów Nobla z ekonomii przyczynią się do zwiększenia efektywności przetargów publicznych - uważa prof. SGH Łukasz Woźny. Wskazał, że dzięki nim można także zminimalizować ryzyko występowania zmów cenowych.

Odbuduj zaangażowanie pracowników podczas COVID-19

Sporo placówek medycznych przechodzi lub przeszło przez kryzysowe doświadczenia pandemii COVID-19. Wiele zmian nadal przed nami, a ten kryzys jest i powinien być dobrą lekcją i testem dla dobrych pracodawców. Jak przeprogramować organizację, aby zmiany były na lepsze?

Październik 2020

Job crafting – jak pomóc pracownikom przemodelować swoją pracę

Job crafting pomoże w odnalezieniu radości z codziennych obowiązków. Dzięki niemu spojrzymy na nowo na naszą pracę i może odnajdziemy sposoby na jej uatrakcyjnienie i dodanie jej blasku. Job crafting nie pomoże niestety, jeśli borykamy się z innymi problemami typu za niskie wynagrodzenie lub demotywujący szef. Nie jest to lekarstwo na wszystko, ale na pewno warto spróbować, jeśli rutyna wdziera się w naszą pracę i odbiera nam radość działania.

Zdaniem UODO: Pomiar temperatury ciała wątpliwy prawnie

Pomiar temperatury ciała pracownika może być przeprowadzony tylko na podstawie określonego przepisu. Zwrócił na to uwagę prezes UODO i wskazał podstawę prawną przetwarzania danych wrażliwych. W jakim przypadku jest możliwe mierzenie temperatury pracownikom?

Wrzesień 2020

Jak skutecznie szkolić pracowników z RODO

Szkolenia z zakresu ochrony danych osobowych budzą zainteresowanie, gdyż pozyskana wiedza może dotyczyć nie tylko organizacji, ale także pracowników, których dotyczą przepisy RODO. Problem pojawia się, gdy kiedy szkolenia prowadzą osoby, które nie dysponują rzetelną wiedzą lub gdy ich forma nie jest nieadekwatna do grupy docelowej. Jak tego uniknąć?

Sierpień 2020

Zarządzanie dokumentami w przedsiębiorstwie

W obecnych czasach obserwuje się zagubienie wielu pracowników w gąszczu wszelkiego rodzaju dokumentów i informacji oraz towarzyszących im rozwiązań informatycznych. Coraz wyraźniej odczuwane są potrzeby zidentyfikowania funkcjonalności i związane z nimi potrzeby informacyjne, które są niezbędne dla sprawnego funkcjonowania firmy. Dotyczy to także tych, które nie są niezbędne, ale są ważne, gdyż zapewniają spełnienie takich, a nie innych potrzeb. 

Wielokulturowość w organizacji

Pojęcie kultury jest bardzo niejednoznaczne, ponieważ jest  to zbiór pojęć obejmujących wzory myślenia, założenia kulturowe, normy, wartości, wierzenia, wzory zachowań, postawy, symbole podzielane przez członków organizacji, która może być tak mała jak zespół roboczy czy dział lub tak wielka jak przemysł. Kultura organizacyjna wykształca się i rozwija w długim okresie, jest często odbiciem norm i wartości uznawa- nych w społeczeństwie. Podlega nieustannemu kształtowaniu się pod wpływem czynników zewnętrznych i wewnętrznych, rozwiązań technicznych i organizacyjnych. Zmiany następują stopniowo, rzadziej rewolucyjne, nie stanowią wstrząsu dla pracowników organizacji, którzy są najważniejszym składnikiem każdej organizacji.

SOOP - jak nie popełnić błędu

Ocenianie pracowników pełni istotną rolę zarządzaniu współczesnym przedsiębiortwem. Trudno sobie wyobrazić realizację funkcji kierowniczych oraz działań w poszczególnych obszarach zarządzania zasobami ludzkimi bez oceniania pracowników.Obecnie, w obliczu potencjalnych korzyści wynikających z oceniania, nie dyskutuje się na temat tego, czy oceniać pracowników. Uwaga przedstawicieli teorii i praktyki skupia się raczej na poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób to robić, jak realizować proces oceniania, jak wykorzystywać uzyskane w jego efekcie oceny i informacje zwrotne itd.

Lipiec 2020

WDRAŻANIE I ROZWÓJ NOWYCH PRODUKTÓW INNOWACYJNYCH

Rozwijanie i wdrażanie innowacyjnych produktów jest kluczowym czynnikiem zdobycia przez współczesne firmy przewagi na coraz bardziej konkurencyjnym i co- raz bardziej wymagającym rynku. W wielu sektorach gospodarki to właśnie innowacje produktowe stanowią najistotniejszy – z punktu widzenia efektywności organizacji – rezultat prowadzenia działalności innowacyjnej. Wdrażanie nowych produktów może skutkować ogra- niczaniem emisji gazów cieplarnianych oraz zmniejszeniem zużycia paliw, a także może poprawiać jakość życia w wielu obszarach.

PROCEDURA PRZECIWDZIAŁANIA MOBBINGOWI

Procesy sądowe, w których pracownicy dochodzą od swoich ich pracodawców odszkodowania lub zadośćuczynienia za mobbing nie są niestety rzadkością. Dlatego też ze- braliśmy w jednym tekście wszystkie najważniejsze informacje dotyczące obowiązków pracodawcy w zakresie przeciwdziałania mobbingowi. Przede wszystkim prezen- tujemy wzór procedury antymobbingowej z omówieniem. Dlaczego warto mieć w firmie taki dokument i jak go sporządzić? Przekonajcie się, czytając poniższy tekst.

Mobbing

Środki masowego przekazu z coraz większą częstotliwością informują o sytuacjach złego traktowania pracowników w miejscu pracy, straszenia, obrażania, szykanowania. Podają coraz więcej przykładów przedsiębiorstw,instytucji, w których są podejrzenia pojawienia się szeroko rozumianego zjawiska mobbingu. Jest to spowodowane z jednej strony modą, która wy- kreowała określenie mobbingu jako definicji wszelkich bolączek w miejscu pracy, a z drugiej strony faktycznym wzrostem złego traktowania pracowników. 

Czerwiec 2020

Praca zespołowa

Czy chcesz rozwiązać kłopoty z realizacją projektu i celów w swojej firmie piętrzące się problemy sprawiają że potrzebujesz pomocy Możesz zoptymalizować realizację projektu budując efektywny zespół tym haśle dowiesz się na czym polega skuteczna praca zespołowa przeczytasz w jaki sposób zbudować efektywny zespół który pozwoli osiągnąć oczekiwane wyniki z punktu widzenia osoby zarządzającej i organizacji poznasz także mocne strony pracy zespołowej i dowiesz się dlaczego taki właśnie rodzaj pracy ma przewagę nad pracą indywidualną.Czym jest praca zespołowa?  Jak zwiększyć efektywność indywidualnej pracy przez współpracę zespołową?  Jak wykorzystać efekty pracy zespołowej?  Jakie są zalety i wady pracy zespołowej? W jaki sposób zbudować zespół?

Kompetencje auditorów wewnętrznych

Waga audytu wewnętrznego w systemie zarządzania jakością jest nie do przecenienia doceniają zarówno pełnomocnik z dużej kilkuset osobowej organizacji jak i z małej firmy mającej tylko kilka działów zarówno małe jak i w wielkiej firmie i inne będą cele prowadzenie audytów, jednak że stopień ich osiągnięcia w głównej mierze zależy od osób, które prowadzą audyty, ich przygotowania konsekwencji w działaniu i umiejętności rozwiązywania konfliktów. Jak zatem dobierać audytorów i ocenia i kwalifikacji i wyniki? Sprawdź i zastosuj w swojej firmie W jaki sposób dobierać auditorów? Jaki jest system szkolenia? Przykładowe szkolenia auditorów wewnętrznych.

Jakie zagadnienia audytujemy?

Historia audytu wewnętrznego sięga czasów starożytnych. Już wtedy Egipcjanie,  Grecy  i  Rzymianie  prowadzili  czynności  związane  ze  sprawdzeniem poprawności  zapisów  księgowych  oraz  oceną zdarzeń odzwierciedlanych  w  rachunkowości, co w efekcie miało przyczynić się do poprawy i wzmocnienia kontroli zarządzających daną jednostką.Jak z tego wynika, ówczesny audyt niewiele różnił się od założeń dzisiejszego audytu wewnętrznego. Obecnie audyt wewnętrzny jest postrzegany jako niezbędny element oceny ryzyka zarządzania  przedsiębiorstwem.  Potrzeba  audytu  wewnętrznego  została  zauważona najwcześniej w Stanach Zjednoczonych, gdzie największe korporacje o wysokim poziomie złożoności struktur szybko wprowadziły jego ideę.

Maj 2020

Zarządzanie firmą w warunkach stresu 

Wszechobecna presja czasu, nastawienie na realizację coraz bardziej skomplikowanych i nowych zadań, a także problemy decyzyjne w niepewnych warunkach osiągnięcia sukcesu, brak poczucia bezpieczeństwa stałości zatrudnienia, nastawienie na rywalizację oraz zysk czy zbyt niskie zarobki w stosunku do włożonego wysiłku, oto niektóre z licznych bodźców powodujących zwiększenie stresu wśród kadry zarządzającej, jak i szeregowych pracowników.

Szansa drzemie w zmianie - zarządzanie zasobami ludzkimi w procesie przekształceń

Jak mawiał Peter Drucker – guru zarządzania: „Jedyną stałą rzeczą w organizacji jest zmiana”. Wiele placówek medycznych czekają przekształcenia. Na co powinno się zwrócić uwagę w kontekście zarządzania zasobami ludzkimi? Wiele placówek czekają przekształcenia oraz inne zmiany organizacyjne. Proces przeprowadzenia organizacji przez zmiany to ogromne wyzwanie nie tylko dla osób zarządzających placówką. Wiele problemów, stresu i konfliktów z pracownikami wynika z niedostatecznego uwzględnienia znaczenia tzw. czynnika ludzkiego, czyli emocji, obaw, potrzeb i nastawienia pracowników.

Skuteczne zarządzanie produktem w przedsiębiorstwie

W artykule zostaną omówione metody marketingowe stosowane przy badaniach produktowych. Skuteczne zarządzanie produktem wymaga zdobywania rzetelnych informacji dotyczących produktów nowych oraz znajdujących się w obrocie. Prezentowane przez autorkę badania marketingowe umożliwiają zarówno ograniczanie podejmowania błędnych decyzji marketingowych, identyfikację właściwości produktów oferowanych przez firmę i jej otoczenie konkurencyjne, jak i rozpoznanie oczekiwań klientów względem cech, jakości, marki bądź samego opakowania produktu. Artykuł stanowi prezentację znaczenia i użyteczności badań marketingowych produktów powszechnie stosowanych przez przedsiębiorstwa polskie i zagraniczne.

Kwiecień 2020

Rozwój wyrobu a APQP

Jeśli wykorzystujesz narzędzia doskonalące Lean Manufacturing zakładasz uzyskanie konkretnych korzyści. Zwiększenie zdolności produkcyjnych, poprawę jakości wyrobów, mniejszą ilość awarii itp. Jak jednak postąpić w sytuacji gdy pomimo propagowania idei Lean w przedsiębiorstwie nie możesz osiągnąć zamierzonych efektów? Zacznij przygotowywać swoje produkty na efektywne wdrożenie narzędzi Lean w przyszłości! Organizuj „sesje doskonalące” świadomie zarządzaj zmianami w kolejnych etapach rozwoju produktu.

Pozyskiwanie środków trwałych

Rozwój gospodarczy stawia przed przedsiębiorstwami szereg nowych wyzwań. Optymalizacja kosztów, zapewnienie odpowiedniego poziomu niezawodności, wymagania jakościowe, ochrona środowiska, bezpieczeństwo pracy stają się istotnymi elementami uwzględnianymi w procesie zarządzania majątkiem trwałym. Obserwuje się też coraz większe techniczne uzbrojenie pracy, a koszty utrzymania maszyn i urządzeń oraz ich amortyzacji przekraczają wielokrotnie inne koszty. Jednocześnie ich eksploatacja jest ukrytym elementem pomocniczych procesów produkcyjnych i nie występuje jako oddzielna jednostka kalkulacyjna kosztów. Z tego powodu w praktyce nie wszystkie elementy kosztów obsługiwania są wyliczane i rozliczane. Trudno jest odpowiedzieć na pytanie: ile kosztuje utrzymanie konkretnej maszyny czy grupy maszyn. Poprawa efektywności zarządzania majątkiem trwałym stanowi zatem zadanie o bardzo dużym znaczeniu choćby tylko ze względu na aspekty ekonomiczne. 

Kontrola zarządcza w jednostce sektora finansów publicznych

W ostatnim dziesięcioleciu doszło do serii skandali na rynkach finansowych i upadków w świecie wielkiego biznesu. W rezultacie podnoszone były i są nadal podnoszone głosy, wzywające do usprawnienia nadzoru w przedsiębiorstwach i usprawnienia zarządzania ryzykiem, poprzez nowe prawo, nowe przepisy i standardy. Aby pomóc przedsiębiorcom i innym organizacjom, opracowano struktury kontroli wewnętrznej, wprowadzane do strategii, zasad i przepisów używanych przez przedsiębiorstwa dla osiągania wyznaczonych celów i związanej z nimi struktury zarządzania ryzykiem oraz umożliwiającej efektywne identyfikowanie, ocenę i zarządzanie ryzykiem, które jest procesem zachodzącym w całym przedsiębiorstwie i realizowanym na każdym szczeblu organizacji, by zapewnić kierownictwu rozsądny poziom pewności osiągnięcia wyznaczonych celów. Nie jest to tylko kwestia wypełnienia regulacji i dobrych praktyk, a raczej uzasadniona potrzeba biznesu, której celem jest ochrona interesów właścicielskich i społecznych oraz przeciwdziałanie praktykom mogącym skutkować poniesieniem strat, nadużyciami czy propagowaniem nierzetelnych informacji.

Marzec 2020

Pełnomocnik ds. SZJ, jego kompetencje, predyspozycje i działania  P 72

Pełnomocnik ds. SZJ sprawuje nadzór nad Systemem Zarządzania Jakością w organizacji, odpowiada za realizację polityki jakości. Od niego zależy w dużej mierze przydatność wdrożonego systemu – jego skuteczność, efektywność oraz rozwój zapewniający ciągłe doskonalenie organizacji. Pełnomocnik ds. SZJ powinien być nie tylko przedstawicielem najwyższego kierownictwa znającym organizację oraz podstawowe wymagania ISO 9001. Jego kompetencje powinny mieć także charakter interdyscyplinarny, obejmujący zagadnienia związane z zarządzaniem procesami, zarządzaniem ludźmi, rozwiązywaniem problemów, komunikacją i współpracą z otoczeniem oraz analizą danych. W haśle: Powoływanie pełnomocnika ds. Systemu Zarządzania Jakością Kompetencje, cechy i predyspozycje pełnomocnika ds. SZJ Wpływ kompetencji interpersonalnych na działania pełnomocnika w obszarze Systemu Zarządzania Jakością

System zarządzania środowiskiem według wymagań normy ISO 14001 S 29/01

Decyzja o przyjęciu normy ISO 14001 jako gwaranta działalności prośrodowiskowej z reguły powoduje w firmie wiele niepokoju. Połączenie wymagań prawnych, które i tak są obowiązkowe, z wymaganiami normy, jasne przydzielenie odpowiedzialności za wszystkie działania związane z szeroko rozumianą ochroną środowiska może wyjść firmie tylko na zdrowie. Gwarantem sukcesu jest tu – jak zwykle – świadomy personel i profesjonalny, metodyczny plan działań, połączony z wiedzą na temat wymagań zarówno normy, jak i prawa. W tym artykule opiszemy wymagania normy ISO 14001 oraz zastanowimy się, jak wdrożyć ją lub zintegrować z działającym w naszej firmie systemem zarządzania jakością według normy ISO 9001. W haśle: Wymagania normy ISO 14001:2004 Wdrażanie systemu zarządzania środowiskowego Integracja z ISO 9001 Nowe wydanie normy ISO 14001 w tym roku

Luty 2020

Ustanowienia systemu zarządzania jakością, a koszty przygotowania organizacji U 11

O tym, że system zarządzania jakością jest niepowtarzalny, jak niepowtarzalne jest każde przedsiębiorstwo, wiemy wszyscy. Stanowi on o dodatkowej wartości przedsiębiorstwa, niejednokrotnie wyższej niż zapisano w księgach – szczególnie wtedy, gdy pokonane zostały bariery w opracowywaniu dokumentów dotyczących jakości i przygotowaniu kadr. Bo dobrą praktyką jest opracowywanie systemu przez pracowników organizacji korzystających z niezbędnych usług konsultanta. To oni wtedy powodują, że nie mnożą się ponad miarę w przedsiębiorstwie dokumenty systemowe, a przedstawiane argumenty wyrażane są w uniwersalnym języku – pieniądzu. Z tego hasła dowiesz się: Po co identyfikować i mierzyć koszty jakości w systemie zarządzania jakością Jakie są koszty i korzyści z posiadania dokumentacji systemowej Jakie są koszty osobowe

System TPM czyli wykorzystanie urządzenia w sposób najefektywniejszy S 61

System TPM (Total Productive Maintenance) umożliwia wykorzystanie urządzenia w sposób najefektywniejszy. Wywodzi się z japońskiego przemysłu motoryzacyjnego lat siedemdziesiątych. Po raz pierwszy został wdrożony w Nippon Denso, u jednego z najważniejszych dostawców Toyota Car Company. Z czasem stał się elementem powstającego Toyota Production System (TPS). Celem TPM jest włączenie wszystkich pracowników przedsiębiorstwa w działania usprawniające funkcjonowanie parku maszynowego, aby dążyć do osiągnięcia zero usterek maszyn, zero wad w produkcji oraz zero wypadków przy pracy. Z tego hasła dowiesz się: Czym jest Totalne Zarządzanie Utrzymaniem Ruchu ·         Co nam daje TPM Czym jest 5 filarów TPM