Asertywność w organizacji A 11
Asertywność oznacza nabytą umiejętność wyrażania własnego zdania, poglądów oraz emocji bez odczuwania wewnętrznego dyskomfortu, jednocześnie zarówno nie lekceważąc, jak i nie naruszając swobody psychicznej i fizycznej innych osób. Asertywność może być postrzegana jako narzędzie skutecznej komunikacji z otoczeniem, widziana jest także jako kluczowa kompetencja organizacyjna. Asertywność w zarządzaniu traktowana jest jako sposób minimalizowania czy rozwiązywania konfliktów, daje się też wykorzystać w różnych obszarach kontaktów biznesowych, często handlowych. Umiejętność zachowań asertywnych przekłada się na powodzenie w interesach, dobre relacje z otoczeniem i klientami, trwałość relacji i perspektywy efektywnej współpracy oraz na pieniądze. Technika tzw. otwartej dłoni okazuje się w biznesie bardziej efektywna i skuteczna niż technika tzw. zaciśniętej pięści. Z artykułu dowiesz się:
- Pojęcie asertywności
- Bariery w podejmowaniu zachowań asertywnych
- Rola w zarządzaniu postawy asertywnej jako kluczowej kompetencji organizacyjnej
Zostań subskrybentem publikacji ISO w praktyce