Kiedy jako beneficjent środków unijnych musisz stosować ustawę Prawo zamówień publicznych, a kiedy zapytanie ofertowe? Jakie procedury są najbezpieczniejsze, gdy realizujesz zakupy w ramach projektu unijnego? Dnia 1 stycznia 2021 r. wchodzi w życie nowa ustawa z 11 września 2021 r. – Prawo zamówień publicznych. Przygotuj się na stosowanie nowych regulacji. Sprawdź, czy nowe przepisy mają znaczenie dla Twojej firmy i realizowanych przez nią projektów.
Budżet projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej to plan wydatków operacyjnych w określonym czasie niezbędnych do osiągnięcia zamierzonego celu. Zawiera on informacje o kosztochłonności poszczególnych zadań oraz o kosztach pośrednich związanych z przedsięwzięciem. Jego sposób konstruowania jest kluczowy dla efektywności zarządzania kosztami i wykonalności samego projektu. Źle zdefiniowane pozycje kosztowe utrudniają lub wręcz uniemożliwiają realizację projektu. Przygotowaliśmy dla Was zestaw podpowiedzi, jak przygotować dobry budżet pod kątem jego racjonalności i efektywności – a zatem realizowalności.
Okres epidemii COVID 19, a także każdej innej potencjalnej, stanowi duże wyzwanie dla relacji pracodawca – pracownicy. Sposób organizowania procesu pracy w kontekście bezpieczeństwa osób zatrudnionych w okresie epidemii jest znacznie bardziej problematyczny niż w typowych sytuacjach na podstawie ugruntowanych od lat przepisów prawa pracy. Czas epidemii to nie tylko sprawdzian dla pracodawcy jako podmiotu zatrudniającego, ale również dla służby bhp i społecznej inspekcji pracy, a także specjalistów ds. ochrony środowiska. W tym szczególnym okresie powyższe struktury muszą działać elastycznie i reagować na bieżąco w zakresie swoich ustawowych uprawnień i obowiązków.
Każdy zakład pracy powinien dokumentować swoje działania podejmowane w związku z przeciwdziałaniem rozprzestrzeniania się COVID-19. Pracownik zakażony koronawirusem ponosi szkodę i może żądać jej naprawienia. Co można zrobić, aby uniknąć roszczeń ze strony pracowników?
Uregulowanie wykonywania pracy zdalnej przez osoby przebywające w obowiązkowej izolacji w warunkach domowych zakłada najnowszy projekt zmian w tarczy antykryzysowej. Do tej pory możliwość polecenia pracy zdalnej w takiej sytuacji nie była rozstrzygnięta w przepisach.
Możliwość współdziałania, a w konsekwencji wykonywania pracy w jednym miejscu przez pracowników zatrudnionych przez kilku pracodawców stało się bardzo popularne. Problem jednak w tym, że przepisy Kodeksu pracy dość ogólnie regulują wzajemne zasady współdziałania pracodawców. Epidemia koronawirusa to dodatkowy sprawdzian dla każdego pracodawcy w kontekście zapewnienia bezpiecznych warunków pracy. Niestety okres ten nie doczekał się jeszcze szczegółowego uregulowania tak złożonej sytuacji organizacyjnej. Należy zatem opierać się na obowiązujących wcześniej regulacjach, z uwzględnieniem tego szczególnego okresu oraz nowego zagrożenia biologicznego. W artykule rozwiewamy wszystkie wątpliwości, jakie mogą się pojawiać w praktyce.
Do końca 2020 roku zamawiający, który chce zawrzeć umowę o zarządzanie pracowniczymi planami kapitałowymi, wybiera wykonawcę bez stosowania ustawy Pzp. Od 1 stycznia 2021 r. tego rodzaju zamówienia będą podlegać Prawu zamówień publicznych, ale tylko wówczas, gdy ich wartość będzie się równać progom unijnym lub je przewyższy.
Zamówienia udziela się wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy Pzp. Wybór tego wykonawcy poprzedza wiele czynności dokonywanych przez zamawiającego. Od momentu otwarcia ofert realizuje on swoje obowiązki ustawowe i ocenia skuteczność realizacji obowiązków nałożonych na wykonawców. Zamawiający musi podjąć wiele decyzji i ocenić prawidłowość dokumentów i oświadczeń składanych przez wykonawców, między innymi pod kątem ich aktualności. Aktualność jest to pojęcie bardzo istotne z punktu widzenia ustawy Pzp, a prawidłowa ocena zamawiającego ma w tym aspekcie wpływ zarówno na losy postępowania, jak i w konsekwencji na jego wynik. Z tego względu bardzo ważne jest, aby prawidłowo zrozumieć i oceniać aktualność.