Jak powinien się zachować pracodawca, gdy jego pracownik okaże się zakażony albo jest podejrzenie, że może mieć COVID-19?
Pracodawcy tzw. II i III kohorty (czyli tworzący PPK w 2020 roku) będą musieli wkrótce przekazać pracownikom informację dotyczącą PPK. Co zapisać w takiej informacji? Jak dobrze to wytłumaczyć pracownikom? Jak niczego nie pominąć? I jak uniknąć ryzykownego błędu co do informacji o rezygnacji? Przygotowaliśmy gotowy wzór.
Sejm przyjął nowelizację ustawy o odnawialnych źródłach energii, której, której najważniejszą zmiana jest wprowadzenie net-billingu, czyli systemu wartościowego rozliczenia nadwyżki energii wyprodukowanej przez prosumenta. Ustawa trafiła do podpisu Prezydenta.
Mówiąc „monitoring”, najczęściej mamy na myśli monitorowanie pracowników np. w związku z ochroną mienia pracodawcy, czy kontrolą produkcji. Czy monitoring w organizacji może być wdrożony w innym celu? Okazuje się, że tak.
Po wejściu w życie ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta szpitale będą zobowiązane do wdrożenia wielu rozwiązań mających na celu poprawę jakości zarówno na poziomie klinicznym, konsumenckim, jak i zarządczym. Będzie to warunek dalszego korzystania z finansowania ze środków publicznych. Czy szpitale będą w stanie dostosować się do nowych wymagań proponowanych już od 1 stycznia 2022 r.?
System zarządzania środowiskowego jest dobrowolną metodą wspomagającą zarządzanie przedsiębiorstwem, ułatwiającą jego funkcjonowanie i spełnianie zadań gospodarczo-społecznych. Czy są jakieś przypadki, w których możesz być zmuszony do wdrożenia takiego sytemu?
Krajowy System e-Faktur umożliwi podatnikom wystawianie ustrukturyzowanych faktur. Takie zmiany zaczną obowiązywać już od początku przyszłego roku. Najnowszy projekt zmian w ustawie o VAT zakłada też inne modyfikacje przepisów.
Uzyskanie certyfikatu to ważne wydarzenie w życiu placówki medycznej. To powód do dumy, który powinno się zaprezentować na zewnątrz. Jak zatem korzystać ze znaku certyfikacji?
Sprawdź, jak dbać o bezpieczeństwo danych osób wpisanych do firmowej bazy danych jako klienci lub kontrahenci.Mimo iż od rozpoczęcia stosowania przepisów RODO minęły już 3 lata, wielu przedsiębiorców nadal boryka się z wieloma trudnościami związanymi z tym, w jaki sposób zastosować zasady dotyczące ochrony danych osobowych w ich organizacjach. Jednym z realnych problemów jest sposób zabezpieczania danych, które są gromadzone w bazach z informacjami o klientach, dostawcach oraz innych podmiotach, z którymi dany przedsiębiorca współpracuje. Na jakie praktyczne rzeczy warto zwrócić uwagę, wybierając zabezpieczenia i oceniając, czy są one prawidłowe?
Pytanie: Firma pozyskuje pracowników w opcji tzw. body-leasingu (outsourcing kandydatów do innych podmiotów). Jaką podstawę prawną przetwarzania ich danych przyjąć? Czy należy zrealizować obowiązek informacyjny?
Resort finansów ogłosił propozycję zmian w ramach projektu SLIM VAT 2. Sprawdź, jakie zmiany zapowiada MF w rozliczaniu VAT?
Sprawdź, jak dbać o bezpieczeństwo danych osób wpisanych do firmowej bazy danych jako klienci lub kontrahenci.Jednym z realnych problemów jest sposób zabezpieczania danych, które są gromadzone w bazach z informacjami o klientach, dostawcach oraz innych podmiotach, z którymi dany przedsiębiorca współpracuje. Na jakie praktyczne rzeczy warto zwrócić uwagę, wybierając zabezpieczenia i oceniając, czy są one prawidłowe?
Wydajne, dobrze zorganizowane zespoły projektowe odgrywają ważną rolę w sukcesach współczesnych konglomeratów. Pomyśl o Google, Ford Motor Company lub Walcie Disneyu, a zrozumiesz to w pełni. Ponieważ technologie cyfrowe zmieniają środowisko pracy, budowanie wysokowydajnych zespołów ma coraz większe znaczenie dla firm. W tym artykule szczegółowo omówimy następujące tematy:
Uchwalona w 2019 r. unijna Dyrektywa w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (tzw. Dyrektywa o ochronie sygnalistów) nałożyła na przedsiębiorstwa szereg obowiązków związanych z ochroną sygnalistów. Już mniej niż 10 miesięcy dzieli nas od terminu wdrożenia regulacji Dyrektywy o ochronie sygnalistów do lokalnych przepisów. Co duże przedsiębiorstwa mogą zrobić już teraz, aby nie być zaskoczonym w grudniu 2021 r.?
W świecie, w którym technologia informacyjna wciąż się rozwija, a firmy muszą stale się uczyć, rola serwisu LinkedIn znacznie wzrosła. Biorąc pod uwagę, jak ważne jest zdobywanie nowych kontaktów biznesowych oraz wzrost sprzedaży, Linkedin wysuwa się na pierwszą pozycję, zwłaszcza w takich obszarach jak generowanie leadów.
Pandemia wymusiła na nas wszystkich nowe rozwiązania. Zmiany w dotychczasowych zasadach funkcjonowania nie ominęły również Państwowej Inspekcji Pracy, szczególnie jeśli chodzi o formy działań kontrolnych. Teraz kontrole mogą być prowadzone zarówno hybrydowo – czyli część kontroli odbywać będzie się w tradycyjny sposób w siedzibie firmy a cześć zdalnie, jak również całkowicie zdalnie za pośrednictwem m.in. środków komunikacji elektronicznej. Jak w praktyce przebiegać taka może przebiegać taka kontrola?
Innowacyjność jest przedmiotem analiz, badań i dyskusji. To ona bowiem stoi za rozwojem przedsiębiorstw a zatem gospodarki i co za tym idzie całych społeczeństw. W społeczeństwach, których elementem kultury jest kreatywność i innowacyjność, obserwuje się szybszy wzrost gospodarczy. Innowacyjność generuje wartość dla gospodarki, działania innowacyjne zwiększają zdolność firm do konkurowania w skali międzynarodowej, przyczyniają się do poprawy sytuacji na rynku pracy, większej elastyczności zatrudnienia a także poprawy jakości kształcenia. Jednocześnie wzrost gospodarczy napędza kreatywność i innowacyjność.
Zamówienia udziela się wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy Pzp. Wybór tego wykonawcy poprzedza wiele czynności dokonywanych przez zamawiającego. Od momentu otwarcia ofert realizuje on swoje obowiązki ustawowe i ocenia skuteczność realizacji obowiązków nałożonych na wykonawców. Zamawiający musi podjąć wiele decyzji i ocenić prawidłowość dokumentów i oświadczeń składanych przez wykonawców, między innymi pod kątem ich aktualności. Aktualność jest to pojęcie bardzo istotne z punktu widzenia ustawy Pzp, a prawidłowa ocena zamawiającego ma w tym aspekcie wpływ zarówno na losy postępowania, jak i w konsekwencji na jego wynik. Z tego względu bardzo ważne jest, aby prawidłowo zrozumieć i oceniać aktualność.
Pracodawcy tzw. II i III kohorty (czyli tworzący PPK w 2020 roku) będą musieli wkrótce przekazać pracownikom informację dotyczącą PPK. Co zapisać w takiej informacji? Jak dobrze to wytłumaczyć pracownikom? Jak niczego nie pominąć? I jak uniknąć ryzykownego błędu co do informacji o rezygnacji? Przygotowaliśmy gotowy wzór.
Konieczność przebywania przez pracownika na kwarantannie najczęściej ma swoje przełożenie na wysokość przysługujących mu świadczeń, takich jak chociażby wynagrodzenie za pracę czy należności chorobowe.
W poprzednim tekście omówiliśmy stanowisko różnych organów co do tego, jak powinien się zachować pracodawca, gdy jego pracownik okaże się zakażony albo jest podejrzenie, że może mieć COVID-19. A jak te wytyczne przełożyć na praktykę?
Jak powinien się zachować pracodawca, gdy jego pracownik okaże się zakażony albo jest podejrzenie, że może mieć COVID-19?
Chociaż wytyczne i wymagania zawarte w nowej normie ISO 45001 nie odbiegają w zasadniczy sposób od tych, jakie formułowano w innych normach i dokumentach odnoszących się do systemów zarządzania bhp, to pełne dostosowanie tych systemów do wymagań nowej normy będzie na pewno wymagało dokładnej analizy procesów już wdrożonych i dotychczas stosowanych praktyk w zakresie bezpieczeństwa pracy.