Baza danych klientów (kontrahentów) - jak ją zabezpieczyć

Sprawdź, jak dbać o bezpieczeństwo danych osób wpisanych do firmowej bazy danych jako klienci lub kontrahenci.Jednym z realnych problemów jest sposób zabezpieczania danych, które są gromadzone w bazach z informacjami o klientach, dostawcach oraz innych podmiotach, z którymi dany przedsiębiorca współpracuje. Na jakie praktyczne rzeczy warto zwrócić uwagę, wybierając zabezpieczenia i oceniając, czy są one prawidłowe?

Jak budować relacje w mediach społecznościowych

Inwestowanie w sieć LinkedIn to jedna z najlepszych decyzji zawodowych, jakie możesz podjąć. Oznacza to, że musisz wyjście poza dodawanie swojego doświadczenia zawodowego i łączenie się z ludźmi, których znasz już w prawdziwym życiu.  

Zobacz, czy zgłoszenie członków rodziny pracownika do ubezpieczenia zdrowotnego podlega pod RODO

Ponieważ pozyskiwanie danych członków rodziny pracownika zgłaszanych przez pracodawcę do ubezpieczenia zdrowotnego odbywa się na podstawie przepisów prawa, które zapewniają odpowiednią ochronę ich praw, pracodawca może skorzystać ze zwolnienia z dopełniania wobec nich obowiązku informacyjnego. Taką informację przekazał Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO).

Zgoda pozyskana przed wejściem w życie RODO – czy aktualna

Pytanie: Czy zgody na przetwarzanie danych osobowych udzielone jeszcze przed wejściem w życie RODO zachowują aktualność czy też należy pozyskać nowe zgody?

Wywiad prasowy a RODO

Dziennikarze niejednokrotnie tworzą artykuły zawierające wywiady z osobami fizycznymi, których dane osobowe są tym samym przetwarzane w ramach wywiadów. Sprawdzamy, czy dziennikarze pracujący w wydawnictwie prasowym powinni otrzymać upoważnienie do przetwarzania danych osobowych od wydawcy. A może właściwym rozwiązaniem jest powierzenie przetwarzania danych? Co ze zgodą rozmówcy?

Upoważnienie dla współpracownika odnośnie RODO

Pytanie: Moja żona prowadząc działalność gospodarczą, w sierpniu tego roku podpisze umowę z deweloperem na wykonywanie czynności zarządcy nieruchomością wspólną we wspólnocie mieszkaniowej. Sama będąc księgową, zajmie się rozliczaniem wspólnoty, a czynności wynikające z obowiązków zarządcy będę wykonywał ja. Oczywiście prawnie jestem umocowany jako osoba współpracująca. Proszę o odpowiedź na pytania: 1) Jak wygląda sprawa RODO we wspólnocie mieszkaniowej? Czy firma żony powinna podpisać umowę powierzenia danych osobowych ze wspólnotą mieszkaniową, czy z każdym właścicielem lokalu z osobna? Czy może jednak wystarczy podpisać oświadczenie odnośnie tego, kto wtedy występuje jako strona na umowie? 2) Czy ja jako zarządca wykonujący swoje obowiązki powinienem mieć dodatkową umowę? Jeśli tak to z kim?3) Czy jest jakiś wzór umowy, który moglibyśmy zastosować?

Szykują się zmiany w ustawie Prawo ochrony środowiska

W Rządowym Centrum Legislacji analizowany jest projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw. Zmiany zawarte w nim dotyczą stref, w których dokonuje się oceny jakości powietrza.

RODO: czy możesz skontaktować się z uczelnią lub byłym pracodawcą kandydata do pracy

W tej kwestii RODO i Kodeks pracy milczą. W myśl zaleceń Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych pracodawca nie ma uprawnienia, aby potwierdzić dyplom w uczelni, którą ukończył kandydat do pracy. Natomiast zweryfikowanie referencji od byłego przełożonego zależy od wyrażenia zgody przez kandydata. Pobierz poradnik UODO dla pracodawców „Jak chronić dane osobowe w miejscu pracy”.

RODO w procedurze administracyjnej – 6 wskazówek

Organ, który prowadzi postępowanie administracyjne, nie jest zwolniony z przestrzegania RODO.  Wręcz przeciwnie, jako administrator danych osobowych musi spełnić wszystkie wymogi, takie jak wybór właściwej podstawy przetwarzania danych, spełnienie obowiązku informacyjnego względem podmiotów danych, należyte zabezpieczenie danych przetwarzanych w ramach procedury administracyjnej, jak również realizowanie praw osób, których dane dotyczą.

Grudzień 2021

Nowe zasady rozliczeń prosumentów od 2022 roku

Sejm przyjął nowelizację ustawy o odnawialnych źródłach energii, której, której najważniejszą zmiana jest wprowadzenie net-billingu, czyli systemu wartościowego rozliczenia nadwyżki energii wyprodukowanej przez prosumenta. Ustawa trafiła do podpisu Prezydenta.

Monitoring wizyjny nie tylko w celach pracowniczych

Mówiąc „monitoring”, najczęściej mamy na myśli monitorowanie pracowników np. w związku z ochroną mienia pracodawcy, czy kontrolą produkcji. Czy monitoring w organizacji może być wdrożony w innym celu? Okazuje się, że tak.

Listopad 2021

Co czeka szpitale w obszarze jakości

Po wejściu w życie ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta szpitale będą zobowiązane do wdrożenia wielu rozwiązań mających na celu poprawę jakości zarówno na poziomie klinicznym, konsumenckim, jak i zarządczym. Będzie to warunek dalszego korzystania z finansowania ze środków publicznych. Czy szpitale będą w stanie dostosować się do nowych wymagań proponowanych już od 1 stycznia 2022 r.?

Październik 2021

System zarządzania środowiskowego – do czego służy i czy na pewno jest dobrowolny?

System zarządzania środowiskowego jest dobrowolną metodą wspomagającą zarządzanie przedsiębiorstwem, ułatwiającą jego funkcjonowanie i spełnianie zadań gospodarczo-społecznych. Czy są jakieś przypadki, w których możesz być zmuszony do wdrożenia takiego sytemu?

Krajowy System e-Faktur i inne zmiany w VAT od 2022 roku

Krajowy System e-Faktur umożliwi podatnikom wystawianie ustrukturyzowanych faktur. Takie zmiany zaczną obowiązywać już od początku przyszłego roku. Najnowszy projekt zmian w ustawie o VAT zakłada też inne modyfikacje przepisów.

Jak właściwie stosować znak certyfikacji ISO

Uzyskanie certyfikatu to ważne wydarzenie w życiu placówki medycznej. To powód do dumy, który powinno się zaprezentować na zewnątrz. Jak zatem korzystać ze znaku certyfikacji?

Wrzesień 2021

Szykują się zmiany w ustawie Prawo ochrony środowiska

W Rządowym Centrum Legislacji analizowany jest projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw. Zmiany zawarte w nim dotyczą stref, w których dokonuje się oceny jakości powietrza.

RODO: czy możesz skontaktować się z uczelnią lub byłym pracodawcą kandydata do pracy

W tej kwestii RODO i Kodeks pracy milczą. W myśl zaleceń Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych pracodawca nie ma uprawnienia, aby potwierdzić dyplom w uczelni, którą ukończył kandydat do pracy. Natomiast zweryfikowanie referencji od byłego przełożonego zależy od wyrażenia zgody przez kandydata. Pobierz poradnik UODO dla pracodawców „Jak chronić dane osobowe w miejscu pracy”.

RODO w procedurze administracyjnej – 6 wskazówek

Organ, który prowadzi postępowanie administracyjne, nie jest zwolniony z przestrzegania RODO.  Wręcz przeciwnie, jako administrator danych osobowych musi spełnić wszystkie wymogi, takie jak wybór właściwej podstawy przetwarzania danych, spełnienie obowiązku informacyjnego względem podmiotów danych, należyte zabezpieczenie danych przetwarzanych w ramach procedury administracyjnej, jak również realizowanie praw osób, których dane dotyczą.

Sierpień 2021

Baza danych klientów (kontrahentów) - jak ją zabezpieczyć

Sprawdź, jak dbać o bezpieczeństwo danych osób wpisanych do firmowej bazy danych jako klienci lub kontrahenci.Jednym z realnych problemów jest sposób zabezpieczania danych, które są gromadzone w bazach z informacjami o klientach, dostawcach oraz innych podmiotach, z którymi dany przedsiębiorca współpracuje. Na jakie praktyczne rzeczy warto zwrócić uwagę, wybierając zabezpieczenia i oceniając, czy są one prawidłowe?

Lipiec 2021

Wydajne zespoły projektowe 

Wydajne, dobrze zorganizowane zespoły projektowe odgrywają  ważną rolę w sukcesach współczesnych konglomeratów. Pomyśl o Google, Ford Motor Company lub Walcie Disneyu, a zrozumiesz to w pełni. Ponieważ technologie cyfrowe zmieniają środowisko pracy, budowanie wysokowydajnych zespołów ma coraz większe znaczenie dla firm. W tym artykule szczegółowo omówimy następujące tematy:

Ochrona sygnalistów

Uchwalona w 2019 r. unijna Dyrektywa w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (tzw. Dyrektywa o ochronie sygnalistów) nałożyła na przedsiębiorstwa szereg obowiązków związanych z ochroną sygnalistów.  Już mniej niż 10 miesięcy dzieli nas od terminu wdrożenia regulacji Dyrektywy o ochronie sygnalistów do lokalnych przepisów. Co duże przedsiębiorstwa mogą zrobić już teraz, aby nie być zaskoczonym w grudniu 2021 r.?

Linkedin w biznesie

W świecie, w którym technologia informacyjna wciąż się rozwija, a firmy muszą stale się uczyć, rola serwisu LinkedIn znacznie wzrosła. Biorąc pod uwagę, jak ważne jest zdobywanie nowych kontaktów biznesowych oraz wzrost sprzedaży, Linkedin wysuwa się na pierwszą pozycję, zwłaszcza w takich obszarach jak generowanie leadów.

Kwiecień 2021

Kontrole PIP w formie zdalnej – jak będą wyglądać

Pandemia wymusiła na nas wszystkich nowe rozwiązania. Zmiany w dotychczasowych zasadach funkcjonowania nie ominęły również Państwowej Inspekcji Pracy, szczególnie jeśli chodzi o formy działań kontrolnych. Teraz kontrole mogą być prowadzone zarówno hybrydowo – czyli część kontroli odbywać będzie się w tradycyjny sposób w siedzibie firmy a cześć zdalnie, jak również całkowicie zdalnie za pośrednictwem m.in. środków komunikacji elektronicznej. Jak w praktyce przebiegać taka może przebiegać taka kontrola? 

Budowanie kreatywności

Innowacyjność jest przedmiotem analiz, badań i dyskusji.  To ona bowiem stoi za rozwojem przedsiębiorstw a zatem gospodarki i co za tym idzie całych społeczeństw. W społeczeństwach, których elementem kultury jest kreatywność i innowacyjność, obserwuje się szybszy wzrost gospodarczy. Innowacyjność generuje wartość dla gospodarki, działania innowacyjne zwiększają zdolność firm do konkurowania w skali międzynarodowej, przyczyniają się do poprawy sytuacji na rynku pracy, większej elastyczności zatrudnienia a także poprawy jakości kształcenia. Jednocześnie wzrost gospodarczy napędza kreatywność i innowacyjność.

Marzec 2021

Aktualność oświadczeń i dokumentów w postępowaniu o zamówienie publiczne

Zamówienia udziela się wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy Pzp. Wybór tego wykonawcy poprzedza wiele czynności dokonywanych przez zamawiającego. Od momentu otwarcia ofert realizuje on swoje obowiązki ustawowe i ocenia skuteczność realizacji obowiązków nałożonych na wykonawców. Zamawiający musi podjąć wiele decyzji i ocenić prawidłowość dokumentów i oświadczeń składanych przez wykonawców, między innymi pod kątem ich aktualności. Aktualność jest to pojęcie bardzo istotne z punktu widzenia ustawy Pzp, a prawidłowa ocena zamawiającego ma w tym aspekcie wpływ zarówno na losy postępowania, jak i w konsekwencji na jego wynik. Z tego względu bardzo ważne jest, aby prawidłowo zrozumieć i oceniać aktualność.

Informacja dla pracowników o utworzeniu PPK – gotowy wzór do zastosowania

Pracodawcy tzw. II i III kohorty (czyli tworzący PPK w 2020 roku) będą musieli wkrótce przekazać pracownikom informację dotyczącą PPK. Co zapisać w takiej informacji? Jak dobrze to wytłumaczyć pracownikom? Jak niczego nie pominąć? I jak uniknąć ryzykownego błędu co do informacji o rezygnacji? Przygotowaliśmy gotowy wzór.

Luty 2021

Jakie są skutki objęcia pracownika kwarantanną z powodu COVID-19

Konieczność przebywania przez pracownika na kwarantannie najczęściej ma swoje przełożenie na wysokość przysługujących mu świadczeń, takich jak chociażby wynagrodzenie za pracę czy należności chorobowe.

Gdy Twój pracownik ma COVID-19 – procedura krok po kroku

W poprzednim tekście omówiliśmy stanowisko różnych organów co do tego, jak powinien się zachować pracodawca, gdy jego pracownik okaże się zakażony albo jest podejrzenie, że może mieć COVID-19. A jak te wytyczne przełożyć na praktykę?

Pracownik ma COVID-19 – przedstawiamy procedurę

Jak powinien się zachować pracodawca, gdy jego pracownik okaże się zakażony albo jest podejrzenie, że może mieć COVID-19?

Styczeń 2021

Jak powstało ISO 45001:2018

Chociaż wytyczne i wymagania zawarte w nowej normie ISO 45001 nie odbiegają w zasadniczy sposób od tych, jakie formułowano w innych normach i dokumentach odnoszących się do systemów zarządzania bhp, to pełne dostosowanie tych systemów do wymagań nowej normy będzie na pewno wymagało dokładnej analizy procesów już wdrożonych i dotychczas stosowanych praktyk w zakresie bezpieczeństwa pracy.