Bezpieczeństwo danych osobowych to „praca na żywym organizmie”, dlatego konieczne są systematyczne działania i podejmowanie w porę określonych czynności, np. przeprowadzanie audytu. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, aby zweryfikować poprawność stosowania wdrożonych metod ochrony danych. Jak go przeprowadzić?
Pytanie: Chciałam zacząć robić sprawozdanie odpadowe za 2019 rok w systemie BDO. I tam jeden z działów w zakładce Sprawozdania o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami to Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny. Czy muszę tam coś wypełniać, czy tylko w dziale XI wymieniam jako jeden z kodów wytworzonych odpadów 16 02 14, i wpisuje masę i tyle? My zajmujemy się produkcją komponentów dla branży automotive, ale wytwarzamy też odpady w postaci zużytego sprzętu elektrycznego i przekazujemy je dalej.
Prowadzenie procesów inwestycyjnych sektora gospodarki wodno-ściekowej stawia regulacji ocen środowiskowych duże wymagania. W polskim porządku prawnym cechą procesów inwestycyjnych przedsięwzięć poddawanych ocenom środowiskowym jest ich wieloetapowość, a także znaczne rozłożenie w czasie i przestrzeni. Z tego powodu podmioty planujące inwestycje od początku procesu inwestycyjnego muszą spełniać wiele wymogów administracyjnoprawnych związanych z różnorodnymi ocenami środowiskowymi. W związku z powyższym istotne staje się podjęcie tematu ulokowania oceny oddziaływania na środowisko inwestycji sektora gospodarki wodno-ściekowej (dalej: OOŚ przedsięwzięć) w procesie inwestycyjno-budowlanym.
Pytanie: Jak postąpić w przypadku, gdy jest kilka podmiotów transportujących odpad w BDO? Kontener przejmowany przez różnych przewoźników, np. transport drogowy z punktu wytworzenia do terminala kontenerowego, dalej transport kolejowy?
Zaproponuj swoim pracownikom ankietę do wypełnienia. Zadaj im pytania: „Czy każdego ranka budzi Cię niechęć pójścia do pracy? A kiedy już tam się znajdziesz, nie potrafisz dostrzec sensu w tym, co robisz? Czy często myślisz o zmianie pracy jako jedynym ratunku na odnalezienie na nowo satysfakcji i zaangażowania? Jeśli tak, to zanim podejmiesz decyzje o radykalnej zmianie, spróbuj jeszcze jednego sposobu – job craftingu”.
Określenie zdalny (na odległość) jest w ostatnich tygodniach na ustach całego świata. Jak nigdy dotąd, nabiera szczególnego znaczenia w relacjach międzyludzkich. Jak w tych warunkach zapewnić ciągłość podstawowych funkcji społecznych, w tym funkcji nauczania i doskonalenia?
Kolejne spotkanie firmowe, prezentacja produktu, konferencja, wykład, szkolenie, warsztat. Jesteś doskonale przygotowany. Wiesz, co masz powiedzieć. Prezentowany temat znasz od podszewki. Nikt nie zaskoczy ciebie żadnym pytaniem, na które nie znasz odpowiedzi. Poza tym masz doskonałą prezentację, która pomoże ci w chwili zapomnienia. Przećwiczyłeś ją kilkukrotnie i praktycznie wiesz, że nie będzie momentu zachwiania.
Motywacja w pracy daje nam energię do działania, czujemy się zainspirowani, produktywni i chcemy się angażować. Nie grozi nam wypalenie zawodowe i nie myślimy o opuszczeniu firmy. Mamy wpływ na to, co dzieje się w firmie, widzimy, że naszą pracą przyczyniamy się do rozwoju firmy. To obraz idealny. Rzeczywistość stawia nam jednak w tym zakresie spore wyzwania.
Pytanie:Prowadzę jednostkę handlową sprzedającą części motoryzacyjne, m.in. akumulatory. W towar zaopatruję się tylko na terenie kraju. Odbieram stare akumulatory przy sprzedaży nowych (wymóg ustawy). W firmie towar przy sprzedaży pakuję w reklamówki, w związku z tym zarejestrowałam się w BDO i uiszczam opłatę recyklingową. Złożyłam też pierwsze sprawozdanie za 2019 rok dotyczące reklamówek. W firmie posiadam też kartony po towarze, które odbiera firma zgodnie z zawartą z nią umową. Nie przekraczam ilości rocznej 5 ton zobowiązującej do prowadzenia ewidencji odpadów. Wystawiam jedynie karty przekazania odpadu przy odbiorze kartonów oraz karty przekazania odpadów przy sprzedaży odebranych od klientów starych akumulatorów firmie, która ma zezwolenie na zbieranie odpadów (mam też z tą firmą podpisaną umowę). Chciałam zapytać, czy poprawnie gospodaruję odpadami w mojej firmie i czy powinnam też składać sprawozdania jako wytwórca odpadów w dziale XII BDO. Wiem, że nie muszę rejestrować się w BDO, jeśli nie jestem zobowiązana do prowadzenia ewidencji, ale wystawianie samych KPO jest ewidencją uproszczoną. Czy w związku z tym powinnam składać te sprawozdania ? A może nie powinnam wystawiać kart przekazania odpadu? Trochę mam mętlik w tej kwestii. Uprzejmie proszę o pomoc i rozwiązanie wątpliwości.
Pytanie: Jak ma postąpić pracodawca po śmierci pracownika. Wynagrodzenie wypłacane jest na koniec miesiąca, pracownik był zatrudniony w ramach umowy o pracę − pełny etat. Jednocześnie pobierał emeryturę. Zmarł 20 października 2020 r. Jak wyliczyć wysokość wynagrodzenia, ekwiwalent za urlop? Komu należy wypłacić te należności i na jakiej podstawie? Czy przysługuje odprawa pośmiertna, jeżeli pracownik jest emerytem i otrzymał odprawę emerytalną?
Od 9 października 2020 r. obowiązuje ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania społeczno-gospodarczym skutkom COVID-19. Na jej mocy pracownicy, którym obniżono wymiar czasu pracy w czasie epidemii i którzy mieli ustalane zasiłki od wynagrodzenia, po zmianie etatu, będą mogli wnioskować o przeliczenie podstawy i wyrównanie świadczenia, np. zasiłku macierzyńskiego, chorobowego czy opiekuńczego. Sprawdź więcej.
Pytanie: Osoba prowadzącą działalność gospodarczą (KPIR + VAT) zatrudnia pracowników na umowę o pracą na czas określony. W dniu 30 czerwca 2020 r. skończyła się umowa na czas określony i pracodawca podpisał umowę o pracę od 1 lipca 2020 r. na czas nieokreślony. Pracownicy są zatrudnieni z najniższą pensją krajową. W związku z pandemią zostało podpisane porozumienie pomiędzy pracodawcą a pracownikami i na okres 3 miesięcy od maja do lipca 2020 r. mają obniżony wymiar czasu pracy oraz wynagrodzenie. W nowej umowie o pracę pracodawca wskazał, że pracownik pracuje na cały etat i ma 2.600 zł brutto. Czy prawidłowo została sporządzona umowa, mimo że w lipcu pracownik ma obniżony etat i pensję? Czy może należy sporządzić jakąś adnotację albo aneks do umowy?
W związku z przewidywaną drugą falą zakażeń koronawirusem po wakacjach widać pilną potrzebę wprowadzenia standardów postępowania wobec pracujących i procedur profilaktycznych, w których istotną rolę może odegrać służba medycyny pracy. Czy dodanie do badań profilaktycznych testów genetycznych na COVID-19 to jedynie marzenie czy realna szansa na powstrzymanie epidemii?
Nie każdy rodzaj pracy musi być bezwzględnie wykonywany na terenie zakładu pracy. Całkiem spora grupa zawodów i specjalności może funkcjonować poza siedzibą pracodawcy pracując na odległość. Mowa tutaj o telepracy oraz wprowadzonej stosunkowo niedawno pracy zdalnej wykonywanej w celu przeciwdziałania COVID-19. W przypadku powyższych rodzajów prac nie należy zapominać o prowadzeniu oceny ryzyka zawodowego, w przypadku gdy praca wykonywana jest w ramach komputerowego stanowiska pracy – o ocenie warunków pracy na takim stanowisku. W sytuacji gdy praca zdalna realizowana w celu przeciwdziałania COVID-19 jest szeroko rozumianą pracą biurową, wówczas ocena ryzyka zawodowego nie będzie praktycznie różniła się od tej przeprowadzonej w ramach telepracy.
Każda firma ma swoją własną kulturę bezpieczeństwa, którą można określić na podstawie jej zdolności do tworzenia klimatu (warunków) w celu uzyskania punktu bezwzględnego bezpieczeństwa.
Pytanie: Czy pracownik młodociany musi mieć odrębną ocenę ryzyka zawodowego, czy wystarczy go ująć w ocenie ryzyka stanowiska, na którym się przyucza? Czy dla pracownika młodocianego należy wykonać odrębne pomiary czynników szkodliwych, czy bazować na tych, które są przeprowadzone dla stanowiska, na którym się przyucza młodocianego?
Pomiar temperatury - zgodny z prawem, czy nie? Informacja o stanie podgorączkowym czy gorączce nie stanowi żadnego dowodu na to, że dana osoba jest chora na COVID-19. Analogicznie informacja o braku gorączki nie oznacza, że osoba nie jest nosicielem wirusa SARS-CoV-2.
Chcesz efektywnie i skutecznie motywować swój zespół? Jesteś niezadowolny, widząc, że Twoje wysiłki w procesie motywacji pracowników nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Jesteś zmęczony ciągłym motywowaniem, chciałbyś wreszcie, aby Twój zespół osiągnął oczekiwany przez Ciebie stan automotywacji. Czytając to hasło, dowiesz się, czym tak naprawdę jest proces motywacji. Po jego przeczytaniu być może zmienisz stereotypy dotyczące motywowania i Twój zespół będzie osiągał wspólnie wytyczone cele. Przeczytasz: Czym jest motywacja? Jak wykorzystać w procesie motywacji koncepcje Maslowa, McClellanda i Fredericka Herzberga w procesie motywacji? Jak możemy wzmocnić pozytywne zachowania?
TACCP (Threat Assessment Critical Control Point) to proces zarządzania łańcuchem dostaw kładący szczególną ochronę przed celowym zanieczyszczeniem żywności. Koncentruje się na zapobieganiu takim zagrożeniom dla żywności jak sabotaż, wymuszanie, manipulowanie, celowe fałszowanie żywności oraz obronie żywności przed bio-terroryzmem. TACCP pomaga identyfikować i kontrolować punkty krytyczne w łańcuchu dostaw, które mogą być narażone na celowe zanieczyszczenie żywności.
Wprowadzenie na rynek produktu jest przedsięwzięciem skomplikowanym, które wymaga nie tylko odpowiednio dużego nakładu finansowego, ale także i poświęcenia ogromnej ilości czasu. Gdy jednak uda nam się ten proces zakończyć z sukcesem i nasz produkt zdobędzie właściwą sobie renomę i rozpoznawalność, mogą rozpocząć się problemy z chęcią jego bezprawnego kopiowania przez inne podmioty. Zdarzają się sytuacje, gdy nasz konkurent rozpoczyna wytwarzać łudząco podobne wyroby, z charakterystycznym dla nas opakowaniem, a także stosować na nich bardzo podobną nazwę, czy też bardzo zbliżone do naszych materiały reklamowe. Co wtedy zrobić? Jakie kroki prawne może podjąć przedsiębiorca, któremu z takim problemem przyszło się mierzyć?
Konflikty między ludźmi są zjawiskiem tak naturalnym, że nie traktujemy ich jako wyjątkowe lub sprzeczne z naszą naturą. Jednak obawiamy się konfliktów jako czegoś groźnego, czegoś, co może mieć niszczycielską siłę. Przyczyn tych obaw powinniśmy upatrywać nie tyle w samej naturze konfliktu, ile w nas samych, naszej ich interpretacji oraz braku umiejętności ich rozwiązywania. W haśle:
Konflikty między ludźmi są zjawiskiem tak naturalnym, że nie traktujemy ich jako wyjątkowe lub sprzeczne z naszą naturą. Jednak obawiamy się konfliktów jako czegoś groźnego, czegoś, co może mieć niszczycielską siłę. Przyczyn tych obaw powinniśmy upatrywać nie tyle w samej naturze konfliktu, ile w nas samych, naszej ich interpretacji oraz braku umiejętności ich rozwiązywania.
W obecnych czasach obserwuje się zagubienie wielu pracowników w gąszczu wszelkiego rodzaju dokumentów i informacji oraz towarzyszących im rozwiązań informatycznych. Coraz wyraźniej odczuwane są potrzeby zidentyfikowania funkcjonalności i związane z nimi potrzeby informacyjne, które są niezbędne dla sprawnego funkcjonowania firmy. Dotyczy to także tych, które nie są niezbędne, ale są ważne, gdyż zapewniają spełnienie takich, a nie innych potrzeb. W tym haśle: Dokumentacja papierowa w przedsiębiorstwie Zamiana dokumentu papierowego na elektroniczny Praca grupowa
W aktualnym stanie rozwijającej się w niepohamowany sposób techniki i technologii na warunki pracy człowieka oraz jego stan zdrowia w coraz bardziej znaczący sposób wpływają czynniki psychospołeczne. W wyniku automatyzacji, robotyzacji i komputeryzacji zanika przeciążenie pracą fizyczną, a podstawowym problemem dla pracodawców staje się obciążenie psychiczne. Jednym z głównych zagrożeń jest tu stres, w szczególności stres negatywny, który obniża motywację do pracy. Długotrwały stan takiego stresu wywołuje z czasem negatywne konsekwencje zdrowotne, zawodowe i społeczne, w tym choroby psychosomatyczne. Jego dominującą przyczyną jest niedociążenie psychiki wywołane niedociążeniem jakościowym pracą. Natomiast ograniczenie pracy człowieka związane jest najczęściej właśnie z automatyzacją, robotyzacją i komputeryzacją procesów technologicznych, co powoduje osłabienie aktywności psychicznej, przy równoczesnej konieczności czuwania. W haśle: Charakterystyka monotonii pracy Obowiązki pracodawcy Profilaktyka monotonii pracy
Innowacja wiąże się z poprawą istniejących procesów. Aktywność małych grup roboczych w technikach Kaizen dostarcza drobnych usprawnień w wyniku skoordynowanych i ciągłych wysiłków wszystkich pracowników. W haśle tym przedstawimy Program Inicjatyw Pracowniczych (PIP), który stanowi część składową stosowanych technik w zarządzaniu firmą Thomson. Z artykułu tego dowiesz się: Zasady Programu Inicjatyw Pracowniczych (People Involvement Program) Jak działa program PIP Jaka jest rola przełożonego Przygotowanie załogi do wdrożenia programu PIP Metoda oceny i nagradzania pomysłów
Niezależnie od profilu działalności gospodarczej w wielu zakładach pracy stosuje się substancje chemiczne niebezpieczne i szkodliwe, które w czasie magazynowania, a także transportu, mogą w negatywny sposób oddziaływać na otoczenie, stwarzając zagrożenia zdrowia lub życia człowieka, zagrożenia pożarowo-wybuchowe a także zagrożenia dla środowiska. Bezpieczeństwo magazynowania takich materiałów zależy nie tylko od ich właściwości, ale także od ich ilości, warunków składowania, rodzaju pomieszczeń magazynowych, możliwości przechowywania razem z innymi materiałami niebezpiecznymi oraz stosowanych zabezpieczeń. W haśle: · Opakowania chemicznych materiałów niebezpiecznych · Sposoby magazynowania · Przykładowa instrukcja bhp magazyniera magazynu środków ochrony roślin