Jak skutecznie szkolić pracowników z RODO

Szkolenia z zakresu ochrony danych osobowych budzą zainteresowanie, gdyż pozyskana wiedza może dotyczyć nie tylko organizacji, ale także pracowników, których dotyczą przepisy RODO. Problem pojawia się, gdy kiedy szkolenia prowadzą osoby, które nie dysponują rzetelną wiedzą lub gdy ich forma nie jest nieadekwatna do grupy docelowej. Jak tego uniknąć?

Bezpieczeństwo w pracy

Pomiar temperatury - zgodny z prawem, czy nie?   Informacja o stanie podgorączkowym czy gorączce nie stanowi żadnego dowodu na to, że dana osoba jest chora na COVID-19. Analogicznie informacja o braku gorączki nie oznacza, że osoba nie jest nosicielem wirusa SARS-CoV-2. 

WDRAŻANIE I ROZWÓJ NOWYCH PRODUKTÓW INNOWACYJNYCH

Rozwijanie i wdrażanie innowacyjnych produktów jest kluczowym czynnikiem zdobycia przez współczesne firmy przewagi na coraz bardziej konkurencyjnym i co- raz bardziej wymagającym rynku. W wielu sektorach gospodarki to właśnie innowacje produktowe stanowią najistotniejszy – z punktu widzenia efektywności organizacji – rezultat prowadzenia działalności innowacyjnej. Wdrażanie nowych produktów może skutkować ogra- niczaniem emisji gazów cieplarnianych oraz zmniejszeniem zużycia paliw, a także może poprawiać jakość życia w wielu obszarach.

PROCEDURA PRZECIWDZIAŁANIA MOBBINGOWI

Procesy sądowe, w których pracownicy dochodzą od swoich ich pracodawców odszkodowania lub zadośćuczynienia za mobbing nie są niestety rzadkością. Dlatego też ze- braliśmy w jednym tekście wszystkie najważniejsze informacje dotyczące obowiązków pracodawcy w zakresie przeciwdziałania mobbingowi. Przede wszystkim prezen- tujemy wzór procedury antymobbingowej z omówieniem. Dlaczego warto mieć w firmie taki dokument i jak go sporządzić? Przekonajcie się, czytając poniższy tekst.

Mobbing

Środki masowego przekazu z coraz większą częstotliwością informują o sytuacjach złego traktowania pracowników w miejscu pracy, straszenia, obrażania, szykanowania. Podają coraz więcej przykładów przedsiębiorstw,instytucji, w których są podejrzenia pojawienia się szeroko rozumianego zjawiska mobbingu. Jest to spowodowane z jednej strony modą, która wy- kreowała określenie mobbingu jako definicji wszelkich bolączek w miejscu pracy, a z drugiej strony faktycznym wzrostem złego traktowania pracowników. 

Kompetencje auditorów wewnętrznych

Waga audytu wewnętrznego w systemie zarządzania jakością jest nie do przecenienia doceniają zarówno pełnomocnik z dużej kilkuset osobowej organizacji jak i z małej firmy mającej tylko kilka działów zarówno małe jak i w wielkiej firmie i inne będą cele prowadzenie audytów, jednak że stopień ich osiągnięcia w głównej mierze zależy od osób, które prowadzą audyty, ich przygotowania konsekwencji w działaniu i umiejętności rozwiązywania konfliktów. Jak zatem dobierać audytorów i ocenia i kwalifikacji i wyniki? Sprawdź i zastosuj w swojej firmie W jaki sposób dobierać auditorów? Jaki jest system szkolenia? Przykładowe szkolenia auditorów wewnętrznych.

Jakie zagadnienia audytujemy?

Historia audytu wewnętrznego sięga czasów starożytnych. Już wtedy Egipcjanie,  Grecy  i  Rzymianie  prowadzili  czynności  związane  ze  sprawdzeniem poprawności  zapisów  księgowych  oraz  oceną zdarzeń odzwierciedlanych  w  rachunkowości, co w efekcie miało przyczynić się do poprawy i wzmocnienia kontroli zarządzających daną jednostką.Jak z tego wynika, ówczesny audyt niewiele różnił się od założeń dzisiejszego audytu wewnętrznego. Obecnie audyt wewnętrzny jest postrzegany jako niezbędny element oceny ryzyka zarządzania  przedsiębiorstwem.  Potrzeba  audytu  wewnętrznego  została  zauważona najwcześniej w Stanach Zjednoczonych, gdzie największe korporacje o wysokim poziomie złożoności struktur szybko wprowadziły jego ideę.

Grudzień 2020

Jakim odpadem będą zużyte maseczki ochronne. Pytania od Czytelników                                                 

Jakim odpadem będą zużyte maseczki ochronne stosowane profilaktycznie w związku z koronawirusem przez pracowników? Czy to zwykła zużyta odzież, czy już potencjalny materiał niebezpieczny, medyczny – zakaźny?                             

Listopad 2020

Pracownicy, którym zmieniono wielkość etatu z powodu COVID-19, mogą liczyć na wyrównanie zasiłków

Od 9 października 2020 r. obowiązuje ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania społeczno-gospodarczym skutkom COVID-19. Na jej mocy pracownicy, którym obniżono wymiar czasu pracy w czasie epidemii i którzy mieli ustalane zasiłki od wynagrodzenia, po zmianie etatu, będą mogli wnioskować o przeliczenie podstawy i wyrównanie świadczenia, np. zasiłku macierzyńskiego, chorobowego czy opiekuńczego. Sprawdź więcej.

Obniżenie czasu pracy i pensji w związku z COVID-19

Pytanie: Osoba prowadzącą działalność gospodarczą (KPIR + VAT) zatrudnia pracowników na umowę o pracą na czas określony. W dniu 30 czerwca 2020 r. skończyła się umowa na czas określony i pracodawca podpisał umowę o pracę od 1 lipca 2020 r. na czas nieokreślony. Pracownicy są zatrudnieni z najniższą pensją krajową. W związku z pandemią zostało podpisane porozumienie pomiędzy pracodawcą a pracownikami i na okres 3 miesięcy od maja do lipca 2020 r. mają obniżony wymiar czasu pracy oraz wynagrodzenie. W nowej umowie o pracę pracodawca wskazał, że pracownik pracuje na cały etat i ma 2.600 zł brutto. Czy prawidłowo została sporządzona umowa, mimo że w lipcu pracownik ma obniżony etat i pensję? Czy może należy sporządzić jakąś adnotację albo aneks do umowy?

Bezpieczeństwo pracowników – testy genetyczne na COVID-19 w badaniach profilaktycznych

W związku z przewidywaną drugą falą zakażeń koronawirusem po wakacjach widać pilną potrzebę wprowadzenia standardów postępowania wobec pracujących i procedur profilaktycznych, w których istotną rolę może odegrać służba medycyny pracy. Czy dodanie do badań profilaktycznych testów genetycznych na COVID-19 to jedynie marzenie czy realna szansa na powstrzymanie epidemii?

Październik 2020

Wykorzystaj audyt jako narzędzie do monitorowania przestrzegania RODO

Bezpieczeństwo danych osobowych to „praca na żywym organizmie”, dlatego konieczne są systematyczne działania i podejmowanie w porę określonych czynności, np. przeprowadzanie audytu. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, aby zweryfikować poprawność stosowania wdrożonych metod ochrony danych. Jak go przeprowadzić?

Sprawozdanie odpadowe w BDO – jak wypełnić

Pytanie: Chciałam zacząć robić sprawozdanie odpadowe za 2019 rok w systemie BDO. I tam jeden z działów w zakładce Sprawozdania o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami  to Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny. Czy muszę tam coś wypełniać, czy tylko w dziale XI wymieniam jako jeden z kodów wytworzonych odpadów 16 02 14, i wpisuje masę i tyle? My zajmujemy się produkcją komponentów dla branży automotive, ale wytwarzamy też odpady w postaci zużytego sprzętu elektrycznego i przekazujemy je dalej. 

Przedsięwzięcia inwestycyjne z sektora gospodarki wodno-ściekowej a ocena oddziaływania na środowisko

Prowadzenie procesów inwestycyjnych sektora gospodarki wodno-ściekowej stawia regulacji ocen środowiskowych duże wymagania. W polskim porządku prawnym cechą procesów inwestycyjnych przedsięwzięć poddawanych ocenom środowiskowym jest ich wieloetapowość, a także znaczne rozłożenie w czasie i przestrzeni. Z tego powodu podmioty planujące inwestycje od początku procesu inwestycyjnego muszą spełniać wiele wymogów administracyjnoprawnych związanych z różnorodnymi ocenami środowiskowymi. W związku z powyższym istotne staje się podjęcie tematu ulokowania oceny oddziaływania na środowisko inwestycji sektora gospodarki wodno-ściekowej (dalej: OOŚ przedsięwzięć) w procesie inwestycyjno-budowlanym.

Wrzesień 2020

Bezpieczeństwo w pracy

Pomiar temperatury - zgodny z prawem, czy nie?   Informacja o stanie podgorączkowym czy gorączce nie stanowi żadnego dowodu na to, że dana osoba jest chora na COVID-19. Analogicznie informacja o braku gorączki nie oznacza, że osoba nie jest nosicielem wirusa SARS-CoV-2. 

Czerwiec 2020

Motywacja

Chcesz efektywnie i skutecznie motywować swój zespół? Jesteś niezadowolny, widząc, że Twoje wysiłki w procesie motywacji pracowników nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Jesteś zmęczony ciągłym motywowaniem, chciałbyś wreszcie, aby Twój zespół osiągnął oczekiwany przez Ciebie stan automotywacji. Czytając to hasło, dowiesz się, czym tak naprawdę jest proces motywacji. Po jego przeczytaniu być może zmienisz stereotypy dotyczące motywowania i Twój zespół będzie osiągał wspólnie wytyczone cele. Przeczytasz: Czym jest motywacja? Jak wykorzystać w procesie motywacji koncepcje Maslowa, McClellanda i Fredericka Herzberga w procesie motywacji? Jak możemy wzmocnić pozytywne zachowania?

Maj 2020

Dowiedz się, czym jest audyt środowiskowy

Audyty Environmental Due-Diligence (EDD) są od lat powszechnie stosowane w krajach Europy Zachodniej oraz w USA w celu wspierania procesów decyzyjnych w trakcie zakupów, fuzji i przejęć nieruchomości. Dzięki nim inwestorzy mogą uzyskać wiarygodne informacje na temat przedmiotu transakcji, w szczególności na temat istniejących rodzajów ryzyka i potencjalnych zobowiązań z nim związanych w kontekście środowiskowym. 

Kwiecień 2020

Kierowanie konfliktem w organizacji 

Konflikty między ludźmi są zjawiskiem tak naturalnym, że nie traktujemy ich jako wyjątkowe lub sprzeczne z naszą naturą. Jednak obawiamy się konfliktów jako czegoś groźnego, czegoś, co może mieć niszczycielską siłę. Przyczyn tych obaw powinniśmy upatrywać nie tyle w samej naturze konfliktu, ile w nas samych, naszej ich interpretacji oraz braku umiejętności ich rozwiązywania. W haśle:

Kierowanie konfliktem w organizacji 

Konflikty między ludźmi są zjawiskiem tak naturalnym, że nie traktujemy ich jako wyjątkowe lub sprzeczne z naszą naturą. Jednak obawiamy się konfliktów jako czegoś groźnego, czegoś, co może mieć niszczycielską siłę. Przyczyn tych obaw powinniśmy upatrywać nie tyle w samej naturze konfliktu, ile w nas samych, naszej ich interpretacji oraz braku umiejętności ich rozwiązywania. 

Marzec 2020

Konieczność zidentyfikowania funkcjonalności i związane z nimi potrzeby informacyjne K 51

W obecnych czasach obserwuje się zagubienie wielu pracowników w gąszczu wszelkiego rodzaju dokumentów i informacji oraz towarzyszących im rozwiązań informatycznych. Coraz wyraźniej odczuwane są potrzeby zidentyfikowania funkcjonalności i związane z nimi potrzeby informacyjne, które są niezbędne dla sprawnego funkcjonowania firmy. Dotyczy to także tych, które nie są niezbędne, ale są ważne, gdyż zapewniają spełnienie takich, a nie innych potrzeb. W tym haśle: Dokumentacja papierowa w przedsiębiorstwie Zamiana dokumentu papierowego na elektroniczny Praca grupowa

Charakterystyka monotonii pracy C 17

W aktualnym stanie rozwijającej się w niepohamowany sposób techniki i technologii na warunki pracy człowieka oraz jego stan zdrowia w coraz bardziej znaczący sposób wpływają czynniki psychospołeczne. W wyniku automatyzacji, robotyzacji i komputeryzacji zanika przeciążenie pracą fizyczną, a podstawowym problemem dla pracodawców staje się obciążenie psychiczne. Jednym z głównych zagrożeń jest tu stres, w szczególności stres negatywny, który obniża motywację do pracy. Długotrwały stan takiego stresu wywołuje z czasem negatywne konsekwencje zdrowotne, zawodowe i społeczne, w tym choroby psychosomatyczne. Jego dominującą przyczyną jest niedociążenie psychiki wywołane niedociążeniem jakościowym pracą. Natomiast ograniczenie pracy człowieka związane jest najczęściej właśnie z automatyzacją, robotyzacją i komputeryzacją procesów technologicznych, co powoduje osłabienie aktywności psychicznej, przy równoczesnej konieczności czuwania. W haśle: Charakterystyka monotonii pracy Obowiązki pracodawcy Profilaktyka monotonii pracy

Luty 2020

Program Inicjatyw Pracowniczych (PIP) P 71

Innowacja wiąże się z poprawą istniejących procesów. Aktywność małych grup roboczych w technikach Kaizen dostarcza drobnych usprawnień w wyniku skoordynowanych i ciągłych wysiłków wszystkich pracowników. W haśle tym przedstawimy Program Inicjatyw Pracowniczych (PIP), który stanowi część składową stosowanych technik w zarządzaniu firmą Thomson. Z artykułu tego dowiesz się: Zasady Programu Inicjatyw Pracowniczych (People Involvement Program) Jak działa program PIP Jaka jest rola przełożonego Przygotowanie załogi do wdrożenia programu PIP Metoda oceny i nagradzania pomysłów

Chemiczne materiały niebezpieczne i ich magazynowanie C 16

Niezależnie od profilu działalności gospodarczej w wielu zakładach pracy stosuje się  substancje chemiczne niebezpieczne i szkodliwe, które w czasie magazynowania, a także transportu, mogą w negatywny sposób oddziaływać na otoczenie, stwarzając zagrożenia zdrowia lub życia człowieka, zagrożenia pożarowo-wybuchowe a także zagrożenia dla środowiska. Bezpieczeństwo magazynowania takich materiałów zależy nie tylko od ich właściwości, ale także od ich ilości, warunków składowania, rodzaju pomieszczeń magazynowych, możliwości przechowywania razem z innymi materiałami niebezpiecznymi oraz stosowanych zabezpieczeń. W haśle: ·         Opakowania chemicznych materiałów niebezpiecznych ·         Sposoby magazynowania ·         Przykładowa instrukcja bhp magazyniera magazynu środków ochrony roślin