Przepisy bhp i społeczna inspekcja pracy w czasie epidemii COVID-19

Okres epidemii COVID 19, a także każdej innej potencjalnej, stanowi duże wyzwanie dla relacji pracodawca – pracownicy. Sposób organizowania procesu pracy w kontekście bezpieczeństwa osób zatrudnionych w okresie epidemii jest znacznie bardziej problematyczny niż w typowych sytuacjach na podstawie ugruntowanych od lat przepisów prawa pracy. Czas epidemii to nie tylko sprawdzian dla pracodawcy jako podmiotu zatrudniającego, ale również dla służby bhp i społecznej inspekcji pracy, a także specjalistów ds. ochrony środowiska. W tym szczególnym okresie powyższe struktury muszą działać elastycznie i reagować na bieżąco w zakresie swoich ustawowych uprawnień i obowiązków.

Pracownik zakażony koronawirusem. Jak uniknąć roszczeń odszkodowawczych

Każdy zakład pracy powinien dokumentować swoje działania podejmowane w związku z przeciwdziałaniem rozprzestrzeniania się COVID-19. Pracownik zakażony koronawirusem ponosi szkodę i może żądać jej naprawienia. Co można zrobić, aby uniknąć roszczeń ze strony pracowników?

Praca zdalna w okresie izolacji domowej – zmiana przepisów antykryzysowych

Uregulowanie wykonywania pracy zdalnej przez osoby przebywające w obowiązkowej izolacji w warunkach domowych zakłada najnowszy projekt zmian w tarczy antykryzysowej. Do tej pory możliwość polecenia pracy zdalnej w takiej sytuacji nie była rozstrzygnięta w przepisach.

PPK - jakie informacje przekazać pracownikowi

Pytania, które się rodzą w związku z pracowniczymi planami kapitałowymi, to m.in. kwestie zawierania umów o prowadzenie PPK i informowania pracowników o tym nowym programie systematycznego oszczędzania na emeryturę. Jak odpowiadać na te wątpliwości pracowników?

Odpowiedzialność pracodawcy za zakażenia COVID-19 w firmie 

Nowym obowiązkiem pracodawcy jest aktywne przeciwdziałanie rozprzestrzenianiu się choroby COVID-19 na terenie zakładu pracy. Poznaj odpowiedzi naszego eksperta na 9 pytań pracodawców, które dotyczą ich codziennych problemów w dobie pandemii. Sprawdź, czego możesz wymagać od pracowników, a czego pracownicy mogą wymagać od Ciebie. Uzyskaj także pewność, że właściwie rozliczasz świadczenia za czas kwarantanny.

Jak naliczać wpłaty na PPK za zleceniobiorców – 4 przykłady rozliczeniowe

Oszczędzanie w ramach PPK nie ogranicza się jedynie do pracowników w pojęciu Kodeksu pracy, ale także innych osób zatrudnionych, o ile są z danego tytułu ubezpieczeni obowiązkowo. Uczestnikami PPK mogą stać się więc m.in. osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenia. Jak prawidłowo naliczać wpłaty na PPK w przypadku tych osób?

Praca zdalna w okresie izolacji domowej – będzie rozstrzygnięcie

Czy pracownik, który otrzymał pozytywny wynik testu na obecność koronawirusa, lecz przechodzi chorobę bezobjawowo, może wykonywać pracę zdalną? Dylematy pracodawców i wątpliwości wielu ekspertów w tym zakresie rozstrzygnie zmiana przepisów.

Poradnik – jak przygotować się do brexitu

Ministerstwo rozwoju, pracy i technologii przygotowało poradnik w sprawie brexitu. Znalazły się w nim zalecenia dla przedsiębiorców i kierowców dotyczące kontroli celnych, ubezpieczeń i praw jazdy.

Jakie obowiązki ma pracodawca po śmierci pracownika

Pytanie: Jak ma postąpić pracodawca po śmierci pracownika. Wynagrodzenie wypłacane jest na koniec miesiąca, pracownik był zatrudniony w ramach umowy o pracę − pełny etat. Jednocześnie pobierał emeryturę. Zmarł 20 października 2020 r. Jak wyliczyć wysokość wynagrodzenia, ekwiwalent za urlop? Komu należy wypłacić te należności i na jakiej podstawie? Czy przysługuje odprawa pośmiertna, jeżeli pracownik jest emerytem i otrzymał odprawę emerytalną?

2024

Najbardziej aktualnie pożądane benefity pracownicze na rynku pracy

W obecnych czasach, gdzie rynek pracy zdaje się być bardziej dynamiczny i wymagający niż kiedykolwiek wcześniej, benefity pracownicze stały się jednym z kluczowych aspektów przyciągania oraz utrzymania talentów. Firmy inwestujące w rozbudowane i atrakcyjne pakiety benefitów często błyskawicznie przyciągają uwagę kandydatów oraz zwiększają zaangażowanie obecnych pracowników.

Jak prowadzić skuteczny dialog – najważniejsze zasady w komunikacji

Same narzędzia marketingowe i zdobycze nowych technologii nie wystarczą do efektywnego zarządzania apteką. Potrzebna jest jeszcze umiejętność prowadzenia dobrej rozmowy, która wymaga empatii, życzliwości i asertywności, inteligencji emocjonalnej oraz znajomości technik porozumiewania się. Właściciele i kierownicy aptek wiedzą, że przyjęte cele można osiągnąć przez dialog, przekonywanie i siłę perswazji.

Czym jest psychowashing czyli ciemna strona wellbeingu

Psychowashing to termin, którym określa się stwarzanie pozorów tworzenia kultury organizacyjnej dbającej o dobrostan pracowników i ich zdrowie psychiczne.

2023

Nowy zakres odpowiedzialności przedsiębiorców - kary nawet 5% obrotu

Parlament Europejski chce doprowadzić do tego, by firmy były bardziej odpowiedzialne za negatywny wpływ ich działalności zarówno na ludzi, jak i na środowisko. Nowe przepisy mają sprawić, by firmy nie sięgały po pracę dzieci, ani pracę niewolniczą. Mają także ukrócić wyzysk pracowników, a także zmniejszyć zanieczyszczenie i degradację środowiska i zapobiegać utracie bioróżnorodności. 

Mobbing nie musi być krzyczący

Aby stać się odpowiedzialnym za mobbing nie trzeba krzyczeć na pracownika. W jednym z niedawnych orzeczeń Sąd Najwyższy podkreślił, że nieużywanie słów wulgarnych, brak krzyku samo w sobie nie decyduje o braku bezprawności działań wobec pracownika. Nie ma na to wpływu także subiektywna ocena przełożonego, który uznaje, że jego działania są legalne i prawidłowe. Jednak dla oceny czy faktycznie mamy do czynienia z mobbingiem, niezbędne jest posłużenie się wzorcem tzw. ofiary rozsądnej. 

Jak zbudować solidną strategię HR

Jeśli uważasz, że posiadanie biznesplanu i strategicznej wizji dla Twojej organizacji jest ważne, potrzebujesz również planu na zarządzanie kapitałem ludzkim. Żadna, nawet najlepiej opracowana strategia nie zadziała bez aktywnie zaangażowanych w nią pracowników. To ludzie osiągają wyniki i realizują strategię. 

2022

Umowa o pracę z cudzoziemcami (obywatelami Ukrainy) – w jakim języku

W związku z wojną w Ukrainie coraz liczniejsze grupy uchodźców przybywają do naszego kraju. Część z nich zapewne zostanie u nas na stałe i będzie chciała podjąć tu pracę. Sprawdź, w jakim języku polski pracodawca powinien podpisywać z cudzoziemcami (obywatelami Ukrainy) umowy o pracę, aby nie narazić się na odpowiedzialność karną..

Umowa o pracę z obywatelem Ukrainy – czy może być zawarta w języku obcym

Pytanie: Planujemy zatrudnić na podstawie umów o pracę dwóch obywateli Ukrainy. Proszę o wskazówki odnośnie zawierania z nimi umów o pracę. Czy umowy te mogą być zawarte w języku obcym, zrozumiałym dla pracowników z Ukrainy?

2021

Wydajne zespoły projektowe 

Wydajne, dobrze zorganizowane zespoły projektowe odgrywają  ważną rolę w sukcesach współczesnych konglomeratów. Pomyśl o Google, Ford Motor Company lub Walcie Disneyu, a zrozumiesz to w pełni. Ponieważ technologie cyfrowe zmieniają środowisko pracy, budowanie wysokowydajnych zespołów ma coraz większe znaczenie dla firm. W tym artykule szczegółowo omówimy następujące tematy:

Ochrona sygnalistów

Uchwalona w 2019 r. unijna Dyrektywa w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (tzw. Dyrektywa o ochronie sygnalistów) nałożyła na przedsiębiorstwa szereg obowiązków związanych z ochroną sygnalistów.  Już mniej niż 10 miesięcy dzieli nas od terminu wdrożenia regulacji Dyrektywy o ochronie sygnalistów do lokalnych przepisów. Co duże przedsiębiorstwa mogą zrobić już teraz, aby nie być zaskoczonym w grudniu 2021 r.?

Linkedin w biznesie

W świecie, w którym technologia informacyjna wciąż się rozwija, a firmy muszą stale się uczyć, rola serwisu LinkedIn znacznie wzrosła. Biorąc pod uwagę, jak ważne jest zdobywanie nowych kontaktów biznesowych oraz wzrost sprzedaży, Linkedin wysuwa się na pierwszą pozycję, zwłaszcza w takich obszarach jak generowanie leadów.

2020

Siedem praktyk dla liderów, które pomagają tworzyć w organizacji kulturę prowadząca do poprawy bezpieczeństwa

Przykład zawsze idzie z góry. To liderzy oraz osoby na stanowiskach kierowniczych, poprzez konkretne komunikaty i działania są odpowiedzialni za tworzenie kultury w organizacji, która ma bezpośredni wpływ na efektywność w podnoszeniu poziomu bezpieczeństwa i jakości. To oni również mogą podjąć dialog wewnątrz organizacji, aby stworzyć odpowiedni wzorzec standardów postępowania pracowników, najbardziej optymalny pod kątem poprawy bezpieczeństwa i jakości.

Opakowanie jako przedmiot niezgodnego z prawem naśladownictwa produktów

Artykuł 13 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (w dalszej części artykułu nazywanej „u.z.n.k.”), stanowi, że czynem nieuczciwej konkurencji jest naśladowanie gotowego produktu, polegające na tym, że za pomocą technicznych środków reprodukcji jest kopiowana zewnętrzna postać produktu, jeżeli może wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu. W kontekście powyższego, interesującym wydaje się problem, czy szczególna więź jaka łączy produkt z jego opakowaniem, powoduje, że ochrona przed nielegalnym naśladownictwem rozciąga się także na jego zewnętrzną powłokę? A także czy niezgodne z prawem naśladownictwo samego opakowania produktu, bez kopiowania faktycznego wyrobu, może zostać uznane za czyn nieuczciwej konkurencji? 

Koronawirus – wyzwanie dla służb bhp w zakładach pracy

Zwiększająca się liczba przypadków zachorowań na koronawirusa na świecie i coraz większa liczba ofiar to zagrożenie dla zdrowia publicznego na wszystkich kontynentach i w większości krajów, w tym Polski. Ale także – wyzwanie dla służb bhp, które powinny podjąć jak najszybciej konkretne działania, związane z edukacją, ale także – przeciwdziałaniem wybuchowi paniki wśród pracowników.